Sidor

torsdag, oktober 08, 2015

Rosmarinrulle med rädisyoghurt och citronrostad potatis

Helstekt rosmarinrulle med rädisyoghurt och citronrostad potatis (4 portioner)

600 gram skinkrulle
2 msk torkad rosmarin
1 tsk salt
Nymald svartpeppar.

Krydda skinkrulle med torkad rosmarin, salt och svartpeppar.
Bryn köttet i stekpanna i lite olivolja tills det fått fin färg. Lägg över köttet i en ugnsform. Tillaga mitt i ugnen 15-20 min, eller tills köttet är genomstekt.

900 gram potatis
olivolja
1 tsk salt
1 ask persilja
finrivet skal av 1 citron
2 vitlöksklyftor (pressade)

Sätt ugnen på 225 grader.
Lägg potatisen (dela stora potatisar) i en smord långpanna. Ringla över lite olivolja, salt och nymald svartpeppar. Tillaga högt upp i ugnen 20-25 min, eller tills potatisen är klar. Blanda den rostade potatisen med persilja, finrivet citronskal och vitlöksklyftor.

1 påse rädisor
2 dl turkisk yoghurt
1 pressad vitlöksklyfta
2 krm salt

Skiva rädisor och lägg i en skål. Blanda ner turkisk yoghurt, vitlöksklyftan och salt.

1 zucchini
1 äpple

Grovriv zucchini och tärna äpplet. Lägg i en salladsskål och tillsätt pressad saft av den använda citronen och lite olivolja. Smaka av med salt.

Servera helstekt rosmarinrulle med rädisyoghurt, citronrostad potatis och zucchinisallad.

Recept ur Linas originalkasse. Det var gott. Dottern gillar verkligen de små ungsrostade potatisarna och hade inte riktigt tid att smaka köttet. Grovriven zucchini med äpple känner jag att jag hade kunnat skippa men rädisyoghurt var väldigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar