Sidor

onsdag, juni 06, 2012

Couscouspaella

Middagsmat, ser ni svenska flaggans färger nationaldagen till ära. :)
Couscouspaella (4 portioner)
4 dl couscous
4 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
1 tsk salt
1 påse saffran
5 msk olivolja
saft av 2 citroner
1 burk musslor
350 g räkor
1 stor ask körsbärstomater
3 vitlöksklyftor
1 knippe persilja
1 kruka korender
Flingsalt
Svartpeppar
2 dl vitt vin.

Koka upp vatten, buljong, salt, saffran, citronsaft och 3 msk olja. Ta av från värmen och häll i couscous, lägg på locket och låt står 5 min. Värm oljan och fräs musslor och räkor med örterna, vitlök, salt och peppar. Häll över vinet. Koka någon minut. Blanda ihop med couscousen. Blanda även i körsbärstomaterna delade på i halvor.


Man kan gärna ta mer vitlök. Pojkarna gillade det inte. Maken gillar bättre vanlig paella. Jag ville bli av med lite couscous och äta gul mat på min fina marocko tallrik. Den måste faktiskt få komma ut ur skåpet lite oftare! Jag skulle kunna tänka mig att prova det här igen när jag är ensam, då med mycket mer vitlök...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar