Sidor

tisdag, oktober 25, 2011

Rotsakspytt med chorizo

Jag trodde att höstlovet var i veckan och hade laddat med en låda "Vår middag". Då har men helt klart en plan på vad vi ska äta. Jag började med rotsakspytt som skulle ta en halvtimme att laga. Men jag är inte snabb som en kock när det gäller att tärna rotsaker smått, så för mig tog det mycket längre tid. Minst dubbelt så länge. Micke tyckte att det var riktigt gott och jag tyckte att det var godare än fryst pyttipanna men om man ser till arbetsinsatsen så njaee, efter allt det jobbet så vill jag nog ha lite godare resultat för att det ska vara värt det.
Pyttipanna fortsätter nog att var i nödfall mat för mig, när man är för lat för att egentligen LAGA mat eller behöver ha fram middagen på bordet riktigt snabbt.



Rotfruktspytt med chorizo
4 portioner

400 g potatis
300 g morot
300 g palsternacka
1 st gul lök
2 msk smör
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
600 g tunt skivad chorizo
0,5 dl bladpersilja

Ska och hacka rotsaker och lök fint. Skiva chorizon tunt. Stek rotsaker (och löken) i stekpanna i upphettat smör och olja. Du behöver en stor stekpanna. Stek under omrörning i cirka 10 minuter. Tillsätt korven och stek 5 minuter till.
Strö över hackas persilja vid servering. Servera stekt ägg till de som vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar