Sidor

söndag, oktober 28, 2012

"Halv åtta hos mig", Varmrätten

Ganska snart så bestämde jag mig för att göra italiensk potatiskaka till varmrätten och funderade länge på vad jag skulle göra till den men sen körde jag på hela receptet. Spännande eftersom att jag inte smakat savoykål och inte lyckats med någon rödvinssås tidigare men igår fick den stå och puttra länge och det är nog det som är tricket.
Helstekt hästfilé med rödvinssås, italiensk potatiskaka, smörstekta kantareller och gräddig  savoykål.
Italiensk potatiskaka (receptet hittar ni här)

Helstekt filé (oxfilé eller hästfilé)
1200 gram hästfilé
Putsa filén. Stek den så att den får fin yta. Lägg i en ungsfast form och stek i ugnen på 150 grader tills den har en innertemperatur på 55 grader. (Då är den lite rosa men inte blodig, tar ca 30-40 minuter.) Lägg i folié 10 minuter och skär sedan upp i lagom tjocka skivor.

Rödvinssky
1,5 msk smör
1 finhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
4 dl rött vin (Lindemans bin 45)
1 msk kalvfond
2 krm torkad timjan
2 st lagerblad
1,5 nypa(or) strösocker
salt och peppar
Arrowrot
Smält smöret och stek lök och vitlök mjuka. Häll sedan ner allt utom salt, peppar och arrowrot. Låt småkoka på svag värme utan lock tills såsen reducerats till hälften. Då silar du den i en trådsil, smakar av med salt och peppar och reder den med lite arrowrot.

Savoykål i gräddig vitvinssås
2 msk smör
8 dl savoykål i strimlor
2 scharlottenlökar
1 dl vitt vin
2,5 dl grädde
Fräs savoykål med scharlottenlöken i smöret. Tillsätt sedan vin och grädde och låt småkoka en stund så att grädden kokas in i kålen.

Smörstekta kantareller
3 msk smör
8 dl kantareller
2 msk färsk persilja

Till varmrätten serverades vinet Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon (nr 32452).
(och ett alkoholfritt rött vin)

Å här hemma står nu en kruka timjan som jag egentligen skulle ta några stån ifrån och lägga upp som lite dekor på köttet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar