Sidor

torsdag, oktober 18, 2012

Kyckling tikka masala

När jag anmälde mig till en indisk matlagningskurs så var det för att jag ville lära mig laga kyckling tikka masala på riktigt. Jag tyckte nämligen om den där tikka masala dinner varianten som man kunde köpa i butiken men att göra det på riktigt blir förstås mycket godare.
När jag lagar indiskt så gör jag alltid kyckling tikka masala och sedan någon annan rätt också. Om vi är ute och reser och går in på en indisk restaurang så beställer jag alltid chicken tikka masala och minst en annan rätt, då vågar man prova något nytt eftersom jag vet att tikka masala är gott.
Så här kommer receptet. Det borde ha varit det första receptet som publicerats här men det var så självklart att det inte blev förrän nu.
Chicken tikka masala (4 personer)
Lagom mycket tandoorikyckling för 4 personer (500 g)
0,5 dl matolja
3 färska tomater eller 1 burk krossade
(eventuellt lite tomatpuré)
0,5 tsk vitlökspulver (ej vitlökssalt)
0,5-1 tsk ingefära (kryddan inte den färska)
0,5-2 msk hackad färsk koriender*
1-2 tsk garam masala

Gör så här:
Skär tandorikycklingen i lagom stora bitar. Hacka tomaterna fint.
Värm oljan i en stekpanna eller wook och fräs ihop tomater, vitlökspulver och ingefära cirka fem minuter. (Om du valt färska tomater och de är lite ur säsong så att de inte smakar så mycket så kan man förstärka men  en matsked tomatpuré. Om du har solmogna djupröda tomater eller krossad burktomat så behövs det oftast inte.)
Lägg ner kycklingen och låt puttra 3-4 minuter.
Blanda i koriender och låt puttra ytterligare 2 minuter.
Just före servering så strör du på garam masala.

Serveras med ris, gärna raita sås och naan bröd.


* Rent krasst så kan koriender ta över smaken helt. Jag tycker att för mycket koriender gör att det börjar smaka tvål så jag använder 0,5 msk om jag ha koriender hemma. Om inte så utesluter jag det. Mitt råd är att använda koriender efter egen smak och tyckte. 
En annan god indisk rätt är palak paneer (eller om man vill stava det Palak panir), den är vegetarisk och innehåller spenat och indisk ost. Recept kommer så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar