Sidor

onsdag, mars 11, 2015

Carnita taco (långkok)


Fläskkött kokt i coca-cola och kryddor, det låter så spännande att jag var tvungen att prova det. När jag åkte och handlade var det en snäll farbror som erbjöd sig att byta blodapelsinen jag råkat ta mot en vanlig. Han skulle bara äta sina så han tyckte att det var bäst att jag fick en vanlig till mitt långkok. Det var supersnällt i fredagsstressen!
Istället för den vanliga tacoköttfärsen.


Carnita "lite kött"  (4 personer)
1 kg fläskkarré utan ben
2 msk fuego spice mix
1 lime
1 apelsin
1 msk kinesisk soja
1 tsk spiskumminpulver
5 vitlöksklyftor
5 dl coca-cola

Gör så här:
Skär fläskköttet i mindre mitar och massera in fuego spice mixen i köttet, pressa över limen och apelsin, häll i soja och spiskummin. Finhacka och tillsätt vitlöken och låt marinera i minst en timme.
Men du kan också göra i ordning så här långt och ställa in i kylskåpet över natten. Eller på fredagsmorgonen så det är redo till fredagskvällstacosen.

Lyft upp köttet ur marinaden (som du sparar) och stek köttet. När det fått färg häller du över marinaden. Öppna coca-colan och häll i så det täcker köttet. Småkoka minst 2 timmar under lock, fyll på med coca-colan om det behövs.

Ta av locket mot slutet och koka ihop till en kletig massa.

Servera med mjuka tortillabröd, guacamole och mangosalsa.

Recept ur min nya kokbok: Texmex från grunden av Jonas Cramby.
Den ska piffa upp fredagstacosen, det här är bara början...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar