Sidor

tisdag, augusti 11, 2015

Kickoffhelg (god restaurangmat!)

Jag har varit på kickoff i Göteborg i helgen. Men först så körde jag till Umeå och sov hos min kompis. Vi passade på att äta middag på lottas krog. Jag tog förstås en plankstek för Lottas har den godaste planksteken som finns. Så här ser måttstocken som alla andra restauranger bör eftersträva ut:
Plankstek på Lottas krog. Det går inte att gå en bättre plankstek.
Här är beviset. Jag åt upp ALLT.
Fredagmorgon lämnade vi ett dimmigt Umeå på morgonskvisten. Planet mellanlandade i Stockholm och sedan kom vi fram till ett soligt Göteborg.
Först så letade vi hotellet och eftersom vi trodde att det var samma hotell som förra året gick vi dit men när vi kom fram stod det Scandic crown på skylten och vi skulle bo på Opalen så det var bara att leta fram det på google maps. När vi hittat dit var vi redo för lunch och gick mot affärerna. Det blev lunch på "Le pain francaise" som gärna hade fått döpas om så man vågar fråga efter stället. Jag uttalar det ungefär "le pejn frankajs" och det är verkligen inte franska.
Le pain franchaise. Jag valde exakt samma som förra året: Cobb sallad.
Ännu mer promenerande på stan och då blev det mellis på ett kaffeställe. Gott. 
Bredvid Artilleriet stod den här tjejen och arrangerade växter i lastpallar. Fint.
På Granit såg jag denna trådkorg och kom på att jag vill ha en sån till köket. Men helst en vit. Då tar fruktfatet ingen plats på bänken och plats för vitlöken ovanpå. Jag ska hålla utkik efter en liknande.
Nu undrar ni förstås, men vad köpte du? 17.000 steg på stan och det jag köpte var ett hudfärgat nagellack och ett puder på Makeupstore i Åhlén butiken. Men jag är väldigt nöjd med mitt inköp även om det var ett litet.
På kvällen hade vi sett ut ett ställe och bokat bord för ett gäng. Det heter Pinchos och är en tapasbar. Man tar hem en app och beställer i den. Sedan hämtar man drickat.
Här är brickan med dryck. Appelinin i bakgrunden är min. Ulrikas hallonlakritsdrink smakade precis som godisarna.
Beställer mat gör man också i appen, då finns det bilder på hur varje rätt ser ut. Jag valde getost med rödbetor, dumplings, plankstek, chili och quesadillas. Allt var jättegott förutom mina quesadillar som var lite övergräddade. De andra rätterna var så bra så det uppvägde det hela och de brukar vara jättegoda sa de som varit här förr.
Två desserter är förstås att överdriva, det hade räckt bra med en fantastisk creme brulee och latte. Men jag ville ha marängsvissen också. Sen betalade jag min mat direkt i appen också. Smidigt praktiskt och jättebra.
Det blev ingen partykväll utan efter maten gick vi hem till hotellet och la oss så vi skulle vara redo för en lång kickoffdag på lördagen. Vi började med hotellfrukost. Det var lite mer "annat" folk än det brukar vara och man undrar ju lite vad de tänker när så många går omkring i likadana kläder? Vilket plagg man än väljer ur garderoben är det minst två andra som har på sig det och oftast vill man ju inte ha på sig något jättegammalt. Jag och min rumskamrat matchade fint i likadana rosa tröjor. :)

Dagen började med modevisning. Oj, vilken damkollektion. Det finns mycket fint i den. Bilder kommer när det är "släppt". Sen var det information i massor och det händer en massa roliga saker denna höst. Enda nackdelen var att sitta stilla på en plaststol hela dagen. Vi fick paus för lunch och eftermiddagsfika men i övrigt satt vi stilla tills mötesdelen var avslutad. Då gick vi till vårt rum där vi gjort vårt bästa för att kyla ner en flaska bubbel och lyckats väldigt bra med det. Hotellreceptionisten var mycket hjälpsam och baren fick vi både två vinglas och en påse is. Mycket bra service! (I annat fall fanns det visst en ismaskin på våning sju.)
Bubbel, brie och kex.
Vi fick sällskap på rummet och fixade oss i retrostil. Mitt hår blev en bra imitation av Peggy Bundy.

Middagsmat med ceasarsallad som vi fick plocka ihop själva. Gott!
Middagen hade retro som tema. Många men långt ifrån alla hade gått "all-in".
Det blev i alla fall avslappnat och roligt. När musiken stängdes av kl 12 gick vi och la oss. Morgonen efter såg vi de som istället gått ut på krogen och tyckte att vi fattat ett jättebra beslut och så flög vi hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar