Sidor

torsdag, augusti 06, 2015

Kycklingsaltimbocca

"Saltimbocca serveras visst på alla trattorior i Rom."
Om det verkligen är så vet jag inte säkert men det står i kokboken. Jag har fortfarande inte varit i italien men ju mer jag lagar ur den italienska kokboken, desto mer vill jag åka dit på en mat och vin resa.

Saltimbocca di pollo - Kycklingsaltimbocca (4 portioner)
4 stora majskycklingbröst
Salt & peppar
Olivolja
1 knippe färsk salvia (som jag bytte ut mot basilika & timjan och det fungerar också)
8 skivor prosciotto
2 bitar buffelmozzarella (som var slut på coop så jag fick ta den vattniga lessna istället)

Sätt ugnen på 150 grader.
Lägg kycklingbrösten med skinnsidan nedåt i en plastpåse och banka ut. Salta och peppra, stek på medelvärme i ca 5 minuter med skinnsidan nedåt. Ös med olivoljan under stekningen.
Placera sedan i en ugnsfast form. Lägg på ett par salviablad. Sedan lägger du på skinkan och viker in kanterna under kycklingen. Toppa med mozzarellaosten och låt de bli färdiga i ugnen, 10 minuter.
Precis lagom tid att koka tagliatellen som du ska servera med.

Servera med tomatsås.

Gott!
Maken gillade det verkligen, dottern likaså och hon åt inte bara pasta utan även lite kyckling. Så blev vi mätta och glada den kvällen också. Jag är SÅ glad att jag köpte denna kokbok men även lite sur över att jag inte köpte "italienska desserter" också.
Italienska klassiker av Bo Hagström & Robert Maglia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar