Sidor

tisdag, februari 10, 2015

Lax med basilikasås och primörer

Vi hade en lördag utan fiskhataren (tonårssonen) så då passade vi på att äta fisk. Dottern fick fiskskpinnar och smörmosad potatis och sparris. Vi åt lax med basilikasås. Mums! Vitt vin hade vi inte, så det fick bli ett glas rött. :)

Lax med basilikasås och primörer (4 portioner)
4 laxfiléer
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Serveras med:
Färskpotatis
1 knippe rädisor
1 knippe sparris

Basilikasås
1 kruka basilika
1 tsk finhackad röd chili
1 pressad vitlöksklyfta
3 msk majonnäs
2 dl lätt crème fraiche
Salt

Börja med såsen.
Blanda ihop ingredienserna och mixa. Jag har en sprillans ny tupperware grej att mixa saker i så jag använde den, förr hade jag använt en stavmixer. Men stavmixer kan man inte låta barn använda. Tupperwareburken är barnvänlig så dottern mixade glatt ihop såsen och sedan ställde vi den i kylskåpet.
Bara ner med crème fraiche och majonnäs och på med locket.
Dra i snöret till önskad konsistens och vips - basilikasås.
Fräsch och god basilikasås.
Sätt ugnen på 175 grader. Salta och peppra laxen och sätt på ett ungsfast fat. Ungsbaka vid rätt tidpunkt 10-12 minuter.

Koka potatisen. Sköj och ansa rädisor och koka 5-6 minuter på slutet. Smörstek sparrisen så de blir krispig.

Ät och njut.

Det är gott!
Maken ville verkligen att jag skulle spara receptet på basilikasåsen och det ska jag såklart. Jag tror även att jag måste få lite nya kokböcker. ALLT har varit gott i den här kokboken och Håkan Larsson (som är en vinkännare som skrivit mycket för Allt om mat)  har gett ut fler. Sommarkväll och lördagkväll (med mat och vin). Jag vill ha dom böckerna.
Recept ur kokboken "Fredag kväll med mat och vin" av Håkan Larsson.
Älskar den kokboken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar