Sidor

fredag, februari 13, 2015

Pasta alle polpette

I onsdag hade jag sagt att jag åker direkt från skolan och jobbar lite, men så slutade vi redan klockan två så jag hann hem och både laga middag och äta den med familjen. Det var lyckat och efter det hade jag verkligen supertrevligt på jobbet också. Då blev det pasta alle polpette och det betyder pasta med köttbullar men det låter ju roligare på italienska . Nästan allt låter roligare på italienska.
Köttbullarna blir milda i smaken och innehåller inte lök ändå ville dottern inte äta. (Istället ville hon att jag skulle öppna paketet med illaluktande mamma Scan köttbullar som hon och pappa köpt, med det vägrade jag göra.)
Buon appetito!
Pasta alle polpette med vitlöksfräst broccolisallad (4 portioner)
Köttbullarna
0,5 dl ströbröd
1 dl mjölk
0,5 kruka finhackad persilja
1 tsk torkad basilika
0,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
(och det vore inte dumt med en pressad vitlöksklyfta heller)
500 gram nötfärs
Smör
1 flaska tomatsås
0,5 dl vatten

Blanda ströbröd, mjölk, persilja, basilika, salt, svartpeppar och nötfärs. Forma till cirka 16 köttbullar (ganska små). Stek dem i lite smör så att de får stekyta. Häll över tomatsåsen och vattnet och låt puttra 12-15 minuter eller tills de är genomkokta.

Broccolisallad
1 färsk broccoli
2 finhackade vitlöksklyftor
1 msk olivolja
0,5 dl vatten
1 msk vitvinvinäger
1 krm chiliflakes
2 krm salt
1 ask ärtskott

Skiva broccolin och finhacka vitlöken. Fräs i olivoljan 2-3 minuter. Tillsätt vatten, vitvinsvinäger, chiliflakes och salt och fräs 2-3 minuter till och vänd ner ärtskotten.

Servera med 360 gram kokt pasta och (minst) 0,5 dl riven parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar