Sidor

lördag, september 03, 2011

Boksommar

Micke anklagade mig för att aldrig läsa några böcker när jag fortfarande inte läst Shantamaran. Den ska jag spara till någon lång resa. Men i sommar har jag ändå tagit mig tid att läsa några böcker.
Ego woman av Carolina Gynning och Ingrid Carlqvist
Den var inte lika underhållande som ”Ego girl” men man plöjer igenom den fort, är ändå lagom underhållen och så innehåller den en del skvaller om andra kändisar och vad som händer bakom kulisserna.
En styvmors dagbok av Fay Weldon
Fay är den som skrev ”en hondjävuls liv och lustar” som filmatiserades med Rosanne Barr och Meryl Streep. Boken är fantastiskt skriven. Mycket bra. En styvmor lämnar sina dagböcker hos sin mamma som är psykolog och läser dem. Det är inte alltid lätt att ha bonusbarn men när jag läste den här boken blev jag glad över att de inte är flickor. :) Jag är säker på att någon annan styvmamma kan uppskatta denna bok och skratta gott. Så är det någon styvmor där ute som vill ha boken kan ni bara kommentera här så skickar jag den.

Men vi knullar ju ändå inte av Ann Söderlund
En sån där bok med korta texter och mycket om hur kaotiskt och jobbigt det är att ha familj och barn. Men lite roligt så där.
Varför gråter inte Emma? Av Magnus Wennerholm och Emma Janestig
Alla minns väl tidningarnas skriverier om när två små barn blev brutalt mördade av en tysk kvinna som varit ihop med mammans nya kille. Mamman som tidningarna kallade ”Arbogamamman” skadades svårt och förhördes i isolering. Här är hennes och familjens historia om den hemska händelsen. Man blir lite deppig utav boken förstås och personligen tycker jag inte att den är så bra skriven. Men ändå läsvärd.
Jag har även läst
Den perfekta mannen
Den var nog bäst av alla sommarens böcker och riktigt underhållande. Handlar om en tjej som skrivit en bok som heter just den perfekta mannen. Själv är hon skild och ingen romantiker men hon åker med på en kryssning som föreläsare och tar med sig sin syster. Syrran är en sann romantiker och ensamstående mamma. Så syskonen är väldigt olika men tvingas umgås på kryssningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar