Sidor

tisdag, september 13, 2011

Vår kokbok: Korvstroganoff

Vi planerade vardagsmaten och jag tänkte att Micke lagar sin goda stroganoff den dagen. Men det är ju liksom inte rättvist att den som jobbat kommer hem och lagar middag också. Så då blev det fram med kokboken. Jag föredrar kokbok istället för att gissa. Sedan så har jag en hel del kokböcker som måste få komma till användning.
Vår kokbok, till exempel.
Den har ju nästan alla. Vi har till exempel två stycken. Men de uppdateras ju, så den gamla nötta (Mickes, som hans mamma lämnat kvar) kan ju innehålla några recept som den nya fina inte gör. Jag har använt min sparsamt. Men när det kommer till gamla recept man ätit tusen gånger men inte vill erkänna att man aldrig lagat - då är den perfekt.
Köttsoppa - check
Korvstroganoff - check
Om det nu är någon som inte har vår kokbok:
Korvstroganoff
400 gram korv
2 gula lökar
3 msk tomatpuré
2 dl grädde
salt & peppar

Strimla korv och hacka lök. Stek. Tillsätt 3 msk tomatpuré och grädde. Koka en liten stund. Salta och peppra.

Men då blev ju inte den lika god som Mickes och jag ville minnas att han har senap i sin. Så alltså slängde jag i 1 msk till av tomatpurén och 1 tsk senap (men det skulle nog ha varit en msk). Sedan strimplad purjolök ovanpå och ris till. Helt okej vardagsmat. Snabbt och smidigt.

1 kommentar:

  1. Jag var väldigt dimmig i kanterna.Nästintill som en liten fylla =)

    Den där kokboken har vi också.Ett måste i alla hushåll kan jag tycka :)

    SvaraRadera