Sidor

måndag, november 03, 2014

Bräckt picnickbog med rotfrukter, ädelostsås och päron

Förra måndagen serverade jag tjejerna detta:


Bräckt picknickbog med rotfrukter, ädelsostsås och päron
Rotsaker:
400 gram rotselleri
500 gram morötter
100 gram potatis
(1 sötpotatis, jag hade en sådan och det passar bra till...)

Sätt ugnen på 250 grader. Skala och klyfta rotsakerna, lägg i en ungfast form och ringla över lite olivolja. Rör om. Strö över lite flingsalt och tillaga mitt i ugnen 18-20 minuter.

Ädelostsås:
1 msk smör
1 msk vetemjöl
4 dl mjölk
0,5 msk torkad dragon
1 tsk paprikapulver
2 tsk vitvinsvinäger
1 bit ädelost

Smält smöret. Rör ner vetemjölet och vispa ner mjölken. Tillsätt allt utom mögelosten. Låt sjuda 3-4 minuter. Smula sedan ner ädelosten och låt koka upp.

Tärna 2 päron och lägg i en skål.

600 gram picknickbog
Skriva i tunna skivor. Stek i en torr stekpanna någon minut på varje sida.


Snabbt och enkelt och väldigt gott.
Jag skulle nog inte ha tänkt på det själv, men ädelost och saftiga päron går väldigt bra ihop. Jag tog även ett glas rött till middagen och det passar ju också väldigt bra med ädelost.

Till dessert åt vi Banana cream pie och satt och pratade till klockan tio. Lyx på en måndag.

Ett gott recept ur Linas originalkasse som jag fått förmånen att buzza via Buzzador.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar