Sidor

söndag, juli 26, 2015

Festivalhelg à la familjen

Vi har gatufestival i stan i helgen, det omtalade "Piteå dansar och ler". Så vi har varit där men denna helg har vi hela tiden haft med oss dotter och då blir det mer en familjefest. Det finns mycket för barn. Nästan lite för mycket då det ekar i öronen "jag vill ha..." "jag vill..." Men några önskningar kunde vi uppfylla i alla fall. :)
När PT kommer så läser man igenom alla recentioner av maten och noterar lite så man vet vad man absolut inte ska satsa på att äta. I år tycker jag att de var lite väl givmilda och gav de flesta 4 av 5. Så jag satsade på denna rätt från "Far & East". Mest för att det skulle vara kycklingspett med och det vet jag att dottern älskar men några sådana fick jag inte. Jag frågade efter dem och då fick jag en extra friterad grej och dottern överraskade med att äta lite nudlar fast de inte var naturella då det fungerade rätt okej ändå.
Kycklingen med ananas längst upp till vänster smakade precis som burken med sweat and sour från Uncle Bens (inte gott). Köttet var bra, smakade vanlig thaimat, nudlarna var goda för att vara nudlar och de friterade var också gott. Det kan högst bli betyget 3 av 5 om jag får ge mitt betyg. (I tidningen fick det en 4 men jag anser att kycklingen var oätlig.)
När maken skulle få ett batteri bytt i klockan stod vi och väntade utanför. Snart hade Alva satt sig och fått veta att hon kunde prova spraya vilket hon förstås ville. Så de visade henne (och jag var glad att hon för dagen valt Frozen tröjan och inte nån extra snygg) och hon sprayade. Väldigt koncentrerat och så kom en tjej och frågade om hon fick filma medan hon sprayade vilket hon fick. Alva gick även med på att intervjuas och det kan ni se här:
 (Hon pratar vid 1:18 och nån Frusen ballong blev det inte, hon valde sockervadd istället. Hon är väldigt nöjd att hon fick vara med på tv. )
Däremot fick hon hoppa i en hoppborg som såg ut som en drake och åka rutschkana med sina kompisar.

Fredag
Fredag gick vi ut för att äta middag, då satsade vi på ett säkert kort: Furuborg. De kan sin lax om man säger så! Fredagsfisken på restaurangen är alltid god och i festivaltappning är det lika bra. En bonus var att köttbiten också var jättegod. Lite dyrare men gott! 
Betyg 5 av 5, heja furuborg.
Dottern provar my little pony peruk, (väldigt koncentrerad för att hon själv ville ha fotot och se hur hon såg ut i den). 
Hon övertalade morfar att hon skulle åka pariserhjul och det fanns faktiskt 30 kr kvar på kortet så det var gratis. Vi blev bjudna på sista femman som behövdes och sedan valde Alva att Momma skulle åka med henne. 
 Lite sockervadd och sedan traskade vi hemåt igen. Dottern (och maken) cyklade dit men på hemvägen slängde vi in cykeln i bagaget och så fick hon åka bil från morfar. Sovtiderna är helt off nu med en veckas semester så vi får försöka få lite ordning i stugan innan det är dags att börja fritids.
När hon lagt sig fortsatte jag att baka bröllopstårtor och var klar runt fyra på morgonen. Men då är någon garanterat vaken när tonårssöner kommer hem från pdol. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar