Sidor

fredag, juli 17, 2015

Vegobiffar med halloumi och potatisklyftor

Vegobiffar med halloumi (4 portioner)
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 förpackning kikärtor
2 morötter
0,5 zucchini
2 salladslök, strimlad
150 g halloumi
0,5 dl vetemjöl
1 ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk olivolja
40 g babyspenat
0,5 st citron

Skölj av kikärtorna i kallt vatten och mosa grovt i en bunke. Riv ner morötter, zucchini, lök och halloumi. Blanda runt med mjöl, ägg, bakpulver och salt. Hetta upp olja i en stekpanna och stek små biffar av smeten på medelvärme, ca 3 min per sida. Pressa över lite citron vid servering.

Sås
Turkisk yoghurt/gräddfil/creme fraiche
Pressa i vitlök, rör om och servera till maten.

Potatisklyftor
Lagom mycket potatis till antalet personer
Sätt ugnen på 225°. Fördela skala och klyfta potatis på en ugnsplåt och vänd runt i olja och salt. Rosta mitt i ugnen ca 25 min.
Vegetariskt är färgglatt när man lagar maten, zucchini är gott och halloumi också. Men det är något som försvinner när man gör biffar av det. Mer salt kanske? De här vegetariska biffarna blev inte heller så goda som jag hade tänkt mig...
Men jag ska prova dem ihop med en grym sås som jag lagat till en annan rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar