Sidor

fredag, januari 01, 2016

Stockholmsresa

Det nya året började bra med en inplanerad julklappsresa för mig och den här tjejen.
Världens bästa tjej med sin trogna kanin.
Flygplan är inget som skrämmer henne men hon ville absolut sitta vid fönstret. När vi väntade på att åka fikade vi lite och sedan gick hon till det lilla leklandet som finns på Kallax. Jag satt kvar och när det gått en stund tänkte jag att jag ska gå på toaletten innan det är dags att gå till gaten. En snabb övervägning att gå och hämta dottern först eller inte, kom fram till att hon skulle få leka de extra minuterna. Så tog jag med mig sakerna in på toaletten strax intill bordet. När jag kom ut så satt hon på stolen och ropade glatt "Mamma!".
- Oj, du trodde väl inte att jag var borta? frågade jag.
- Jag tänkte att jag sätter mig här så kommer du nog tillbaka snart.

Det var en bra start på resan att veta att hon är så klok. Men hon var även utrustad med "MyId" armband där både mammas och pappas telefonnummer finns ingraverat i gummit på insidan. 
Sen flög vi till Stockholm, Arlanda.
Där tog vi flygbussen in till t-centralen och då passade den lilla på att sova. Därefter var det dags för en ny upplevelse - tunnelbana.
Första tunnelbaneresan hon minns.
Först sa hon förvånat "finns det inget bälte", nej sa jag det behöver man inte. Men när sedan tåget körde hördes ett "oj så fort tåget kör och vi som inte har något bälte". Så jag förklarade att det går på räls och att det är därför.
Vi åkte bara två stationer till Slussen.
Sen gick vi åt fel håll när vi skulle till hotellet. Google maps fungerade inte så bra, när vi gått några minuter sa jag att det måste vara fel så vände vi om och vips var vi på hotellet.
Hilton Slussen.
Jag ville ha ett hotell som inte var jättelångt från Globen men själva Globen hotellet var dyrare så då valde jag Hilton (bokade via Hotels.com).
Entrédörren till hotellrummet och dörren till badrummet. Garderob och minibardelen.
Mineralvatten, kaffe och MJÖLK! Jag blev extra glad över att det var mjölktetrapack och inte sån där äckligt mjölkpulver. Minibaren har autodebitering, så fort något lyfts ur den hamnar det på notan. (Vi rörde ingenting.) Jag visade inte kylskåpet för dottern.
Queensize säng. Där rymdes vi gott och väl. 
Tv och skrivbord.
Dottern paxade en sida.
Vi hade hoppats på badkar men jag blev nöjd med badrummet ändå, det kändes fräscht. Lyxigt stor dusch med härligt varmt vatten. Jag tog en kvällsdusch innan jag la mig och tvättade bort resdammet. :)
Det tog en timme längre än jag trott att det skulle göra att ta sig till hotellet, men väl där tänkte jag att en riktig god finmiddag ska vi ändå ha. Bara mellanmål blir inte bra. Så jag kollade lite på priserna när vi gick förbi restaurangerna och tänkte att vi kan lika gärna äta på hotellet.
Lyckligtvis hade de ett bord för två kvar. (Två bord för två, visade det sig.) Jag hade aldrig tänkt tanken att de skulle kunna vara fullbokat men det var nära. *Puh*
Dessutom trollade servitrisen fram en barnmeny också. 
Stekt ankbröst med chilistekta päron, ingefärssås 210 & potatiskroketter fyllda med ankconfit. Fast när jag åt det trodde jag att päronen var potatis. Jag kände ingen päronsmak. Ankan var god. Jag drack ett glas rött som var gott till maten också.
Dottern fick extra prinsiga prinskorvar. En mysisk tomat och grönsaker. Jag fick smaka ett strips, de var goda.
En riktigt bra portion mat för barn. Se själva. Mycket är försvunnet, även grönsaker.
När vi ätit gick vi upp direkt på rummet och la oss att sova. Så vi sov båda två före halv tio. Lillan somnade direkt och jag strax efter henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar