Sidor

måndag, juni 06, 2016

Examen!

Maken har fått blommor av sin moster.
I fredags tog jag examen och kan numera titulera mig kvalificerad redovisningsekonom (med personaladministration). Vuxenstudierna blev inte alls som jag hade tänkt mig att de skulle vara. Jag tänkte mig två år av fokuserad inlärning på veckodagarna kombinerat med me&i försäljning på kvällar och helger. Rätt lungt alltså. Men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.
Å andra sidan när blir det egentligen precis som man hade tänkt sig?

Det visade sig att dagjobbet var lite svårare att släppa än väntat och de var ju rätt kul med pengarna man får i lön när jobbat "lediga" studiedagar. Så jag jobbade deltid och pluggade heltid, vilket förstås betyder att kvällar och helger inte alls blir fria från studier. Någonstans måste ju tiden tas igen. Några grupparbeten som fick ta tid från jobbandet men i stort har det varit en kombination.

I maj förra året när jag egentligen letade praktikplats så fick jag istället ett jobb, vilket förstås är ännu bättre! Jag var på jobbet gratis på heltid när vi hade praktik men kunde då även prova på fler moment i praktiken. I övrigt så jobbade jag alla dagar som inte var fulla med skoljobb de sista två terminerna.
Två av de sista kurserna uppfattade jag som ganska lätta men den sista kursen var tuff. När man haft mycket på agendan under en lång tid så kan de till slut kännas att det blir för mycket.
Ingenting kändes roligt och jag började att glömma småsaker.
Så jag fick sätta mig ner och resonera med mig själv. Det fick bli fokus på skola och jobb och inget annat utöver det för en period. Lite som dagens kloka ord - man kan inte göra allt.

Jag har även fått lära mig att jag kan sänka nivån en liten aning och bestämma att jag ska vara nöjd ändå. Jag behöver kanske inte ha VG i allt, ibland kan man vara nöjd med ett G. (Speciellt om den betygsgrundande kursdelen inte alls känns lika aktuell för framtida arbete som grupparbetet - då känns det vettigast att lägga krutet där man lär sig mest.)

Nu är jag stolt över mig själv för att jag inte gav upp. Stolt för att jag lärde mig säga nej. Stolt för att jag greppat begreppet "good enough" och väldigt glad att studierna är över.
Nu kan jag gå ner till att bara jobba och koncentrera mig på det.
Jag ser fram emot att faktiskt ha tid att hälsa på någon kompis ibland. :)
Ta upp bakningen igen och matblogga.

Examensdagen firades med att vi fick utbildningsbevis på de kurser som redan är betygsatta (den sista gjorde vi klar med presentation och opponering i onsdags och sedan ska det godkännas av ledningsgruppen). Vi blev bjudna på lunch, cider och jordgubbar.
Det är extra roligt är att majoriteten har jobb, de som inte har tillsvidare anställningar har i alla fall fått sommarjobb.
Samma vecka firade vi även att maken fyllde jämnt, i alla fall så mycket som han tyckte var okej.
Så nationaldag, det firade vi inte idag. Dottern fick ta med en kompis till Skeppet och så fick det vara bra med det.

1 kommentar:

  1. Grattis till din examen,,, vi är alla stolta över dig,,

    SvaraRadera