Sidor

onsdag, april 22, 2015

Morotssoppa med ingefära

Morotssoppa med ingefära
500 gram morötter
2 kycklingbuljongtärningar
2 stora apelsiner
1-2 vitlöksklyftor
1 msk riven ingefära
2 msk honung
Salt & vitpeppar efter smak

Gör så här:
Skala morötterna och dela dem i 1 cm tjocka småslantar. Lägg i kastrullen och häll på vatten precis så det täcker morötterna. Smula ner buljongtärningarna och koka tills morötterna är mjuka. Mixa sedan soppan. Pressa apelsinerna och vitlöken och blanda båda i soppan, blanda i den rivna ingefäran. Späd med vatten till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.

Servera gärna med rostad flagad mandel eller hackad färsk koriander.

Jag väljer gärna en klick crème fraiche.
Jag valde dessutom att låta ingefäran vara med från början för att få extra smak. Mixade den sedan och tyckte att den var för lös, så då hackade jag två små potatisar i små tunna bitar och lät dem koka med soppan i några minuter så att de blev mjuka innan jag mixade igen.
Till lunch dagen efter var soppan god med en hel del sting! (Jag tog en halv vitlök solo, det är lite mer än 2 klyftor.)


Receptet kommer från "Country cooking med Jill i Nashville". Ni vet, Jill Johnson - hon har också gjort en kokbok. Det gör ju alla numera. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar