Sidor

söndag, september 07, 2014

Sockerrosor i turkosa toner

De senaste kvällarna har jag (när hjärnan stängt av för att ta in mer ekonomisk utbildning istället) knådat sockerrosor. Det blev många i olika storlekar. Vissa små som knoppar, några mellanstorlekar och fem större. Puh!

Jag använde mig av sockerpasta med marshmallowsmak, den är mycket godare tycker jag. Den här tårtan hade kravet att den skulle vara turkos och ha blommor som kommer ner på ena sidan. Tårtan skulle täckas med turkosfärgad sugarpaste så för att få en snygg tårta föreslog jag rosor som är lite turkosa i mitten och går mot ljusare/vitt.

Less is more.

När rosorna i lite olika storlekar var klara får de lite lyster.
Det där med lyster var jag lite skeptisk till innan jag prövat men jag tänkte att man kan ju prova lite grann på kanterna. Nu är det en favorit. Blommorna blir så mycket finare med lite diskret blänk. Svårt att fotografera men jag har gjort ett försök.
Blommorna av mashmallow sugarpaste
Efter samma blommor torrborstats med glittrigt pulver.
Rainbow dust i färgen Pearl white. Den är ätbar och inköpt på Lyckas med mat (finns i Luleå men det går även att beställa därifrån). En liten burk kostar 35 kr men räcker till många blommor.

1 kommentar:

  1. Jag tror att det är väldigt olika det där med tänderna. Vad jag förstått så kan man börja tappa tänder från ca 5 års ålder även om det kanske är lite ovanligt.

    SvaraRadera