Sidor

torsdag, oktober 30, 2014

Barnvaktskakor

Förra helgen bakade vi "Barnvaktskakor", lite roligt pysselbak för att jag hade chokladknappar och tänkt på att prova receptet.
Barnvaktskakor
3,75 dl vetemjöl
0,75 tsk bakpulver
115 gram smör (helst osaltat)
2 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljextrakt/vaniljpulver
2 dl slätt jordnötssmör
Choklad pellets
(mer strösocker)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop mjöl och bakpulver. Vispa smör och socker slätt. Tillsätt ägg och vanilj. Sedan jordnötssmöret och så vispa degen slät. Rör ner mjölblandningen.
Rulla bollar och tryck ut dem platta med ett glas till 10 cm stora kakor. (Kakorna flyter inte ut när du gräddar dem.) Gör glada ansikten med choklad pellets.
Strö över generöst med socker.
Grädda i cirka 20 minuter tills kanterna fått lite färg.
Låt svalna innan de serveras.

Dottern fick jobbet att göra glada ansikten. Men det blev visst lite tråkigt så hon gjorde några sura och ledsna också.
När jag tog kort på kakorna sprang hon och hämtade min lite mer tåliga kamera.
Jag frågade om hon också ska bli matbloggare och det ska hon tydligen.
Mini-bloggarens första matbild. Sockret syns tydligt.
I övrigt gillar hon att ta selfies.
Kameran är ibland full av selfies, my little pony och andra vardagsbilder ur pygmé perspektiv.

Receptet kommer från Desperate housewives kokbok. Det är Brees barnvaktsrecept som Lynette gillar att baka för att det får hennes vilda ungar att uppföra sig bättre. Min dotter var inte särskilt förtjust i slutresultatet (men degen var väldigt god). Om det är några kvar på fredag får vi bjuda bort dem till utklädda barn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar