Sidor

torsdag, oktober 16, 2014

Räksoppa à la Leif Mannerström

Jag skulle testa att göra räksoppa när man använder räkskalen och gör fonden utav den. Främst för att jag avskyr hur de färdiga räk- och fiskfonderna smakar. Så sist jag skalade räkor kokade jag fond på räkskalen som jag sedan frös ner i en stor burk i frysboxen.


Leif Mannerströms räksoppa (4 portioner)
600 g färska räkor
2 msk olivolja
1 st finhackad gul lök
1 bit färsk fänkål, skuren i små tärningar (ca 50g)
1 tsk tomatpuré
6 dl fiskbuljong (av tärning)
1 dl torrt vitt vin
3 dl vispgrädde
ev lite cognac
salt och nymalen peppar efter smak
1 knippe dill, finskuren, till garnering

Gör så här:
Skala räkorna och lägg skalen i en stor kastrull. Ställ räkorna svalt så länge. Fräs räkskalen i oljan i en kastrull någon minut. Tillsätt lök, fänkål och tomatpuré. Fräs ytterligare ett par minuter. Tillsätt fiskbuljongen och vinet, låt allt sjuda 10-12 minuter.
Sila.
Häll tillbaka den silade buljongen i en kastrull. Häll i grädde och låt koka ca 10 min.
Smaka av med salt och peppar och eventuellt en skvätt cognac. Lägg räkorna i skålar och garnera med dill, häll över soppan. Servera räksoppan direkt, rykande het!

Räkskal på kokning. Det ser inte så gott ut...
Den färdiga fonden. Man kanske alltid skulle ha lite fond i frysen i fryspåsar för isbitar...

Fast jag garnerade med dill på toppen, alla i familjen gillar inte det. Jag hade en mycket villig hjälpreda, hon rörde om i soppan och jag fick försöka hålla henne från att äta upp räkorna så gott det gick. Vi smakade av soppan och hon tyckte att den var mums. 
Så skulle vi äta och då var det inte lika intressant längre. Bröd och mjölk. Ena pojken flydde fältet i vanlig ordning och den andra satt och tjurade. Jag tyckte att soppan var väldigt god, men lite blaskig och maken höll med mig. Jag borde nog ha rett den lite men det stod ju inte i receptet så det gjorde jag inte.
Första gången följer jag alltid receptet. :)
Dagens hjälpreda i köket. Här tar hon en liten padd-paus före serveringen.
Observera att hon har flätor! Kors i taket till slut fick jag lov att göra såna.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det var en god soppa. Smakade verkligen inte tillsatser. Så den kan jag rekommendera.
      (Bara med lite redning också, så den blir lite tjockare.)

      Radera