Sidor

tisdag, oktober 21, 2014

Pasta med valnötspesto

Elle mat & vin tipsade om en vegetarisk måndagsrätt. Jag tyckte det lät gott så jag tänkte att vi kör på det för Linas matkasse kommer nog för sent i snökaoset (det hade jag rätt i också).



Tagliatelle med valnötspesto (4 portioner)
200 g valnötter
1 kruka bladpersilja
1 solo vitlök
2 dl olivolja
30 g parmesan
1 dl vispgrädde
Salt
400 g tagliatelle

Gör så här:
Värm en torr stekpanna och rosta valnötterna tills de börjar dofta nöt och de får lite färg. Låt svalna. Lägg valnötter, persilja och pressad vitlök i en matberedare och kör tills det är finhackat. Tillsätt under tiden olivolja i en tunn stråle. Blanda sedan ner nyriven parmesan och grädde. Smaka av med salt. Koka pastan, blanda med såsen och servera.


Barnen åt inte mycket kan jag säga. Det gjorde inte jag heller. Det blev väldigt torrt! Smaken var god, så hade jag lyckats få till det lite såsigare hade det gått hem. Riktigt allt kan inte räddas med parmesanost.
Kanske beror det på att jag använde Coops bandspagetti med ägg och inte färsk pasta så att den sög åt sig vätskan mer än receptets? Jag vet inte. Valnötspesto var i alla fall en kul idé.
Precis som köttfria måndagar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar