Sidor

fredag, januari 16, 2015

Asiatiskt fläskkarré med syltat ingefärssallad

Asiatisk fläskkarré med syltad ingefärssallad och rostade sesamfrön (4 portioner)

1 burk sesamfrön
Rosta i en torr stekpanna tills de är gyllenbruna. Ställ åt sidan och låt svalna.

Syltat ingefärssallad
1 burk syltad ingefära
250 gram pak soi
1 st rödlök
150 gram morötter
1 msk socker
1 msk vitvinsvinäger

Häll av vätskan från ingefäran och finhacka. Finstrimla pak soi och rödlök. Skala och riv morötterna grovt. Rör ihop socker och vitvinsvinäger och blanda med salladen och hälften av sesamfröna.

Fläskkarré
600 gram fläskkarré
4 st vitlöksklyftor
4 tsk vetemjöl
2 msk socker
4 msk japansk soja
3 dl vatten
Salt & svartpeppar

Fräs 4 pressade vitlöksklyftor i lite olja i en liten kastrull. Rör ner 4 tsk vetemjöl, 2 msk socker, 4 msk japansk soja och 3 dl vatten. Koka ihop 2-3 minuter och ställ åt sidan. Skär 600 gram fläskkarré i skivor och krydda lite med salt och svartpeppar. Stek köttet i lite olja 3-4 minuter på varje sida tills köttet är genomstekt. Häll på soja och vitlökssåsen och koka upp.
Sprinkla över resten av sesamfröna före servering.

Servera med ris och salladen.
Barnen gav rätten tummen upp!
Recept ur Linas matkasse (original).
Det var väldigt gott. Barnen åt med glad aptit och vi bestämde direkt att vi ska göra det igen. Dottern serverade jag strimlad pak soi och grovrivna morötter utan såsen. Pak soi var gott och jag tänkte att det nog tyvärr inte finns i min butik men nu när jag kollat så gör det faktiskt det. Hurra! Så god grönsak! Stackars mannen som inte fått smaka det här eftersom han var på jobbet kan få chansen en annan gång. :)


3 kommentarer:

  1. Hej råkade hitta hit från Carola/Familjen Annorlunda och kommer troligtvis på besök igen. Hittade ju en massa intressanta recept :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt, du är välkommen.
      Ja, här finns en massa recept. Hoppas du hittar något gott. :)

      Radera
  2. HEJ!
    Nu har jag äntligen kommit igång med en ny blogg på blogg.se. Jag hoppas att både nya läsare och ni som följt mina gamla bloggar hittar till mig.
    Tipsandstuff bloggen är som den låter, massor med härliga tips och tricks men också om min vardag!

    Hoppas vi ses!

    SvaraRadera